Kadir Topbas’in, CNN Turk Bastan Sona, 14 Mart
2014 tarihli programindan edindigim izlenimler su sekilde:
Genel gozlemler:
- Topbas’in, Sarigul’un adini aciklamadan, Sn. Aday diye
bahsetmesi, Erdogan’in da yaptigi (ve AKP’nin kamu iletisimcilerinin
kendilerine tembihledigi gibi) cok samimiyetsiz bir durus.
- Bu program boyunca da malesef, zayif ve konuya hakim olmayan gazetecilerin yonlendirmesi ile, cok daha kapsamli olabilecek bir tartisma, bircok acidan guduk kaldi. Ornegin, “Istanbul’un en buyuk sorunu ulasim der herkes” minvalinde yapilan aciklamalar, “herkes”in yalnizca belirli bir zumreden ibaret oldugu gercegini ortbas etmemeli. Bu programda da, ‘ulasim’, ‘yesil’ vb.. konular ana basliklar olarak konusulur ve halen anlamini doldurmadan kullandigimiz ‘kentsel donusum’ ara sicak olarak servis edilirken, ‘konut’ gibi belki de tum kentlerin en onemli basliklarindan biri, nedense ancak ve ancak ‘yapilasma’ basliginin altinda teget olarak incelenmekte.
- Bu program boyunca da malesef, zayif ve konuya hakim olmayan gazetecilerin yonlendirmesi ile, cok daha kapsamli olabilecek bir tartisma, bircok acidan guduk kaldi. Ornegin, “Istanbul’un en buyuk sorunu ulasim der herkes” minvalinde yapilan aciklamalar, “herkes”in yalnizca belirli bir zumreden ibaret oldugu gercegini ortbas etmemeli. Bu programda da, ‘ulasim’, ‘yesil’ vb.. konular ana basliklar olarak konusulur ve halen anlamini doldurmadan kullandigimiz ‘kentsel donusum’ ara sicak olarak servis edilirken, ‘konut’ gibi belki de tum kentlerin en onemli basliklarindan biri, nedense ancak ve ancak ‘yapilasma’ basliginin altinda teget olarak incelenmekte.
- Topbas, Baskan olmanin da getirdikleriyle, bekledigimden
de sakin ve soyledikleri hakkinda kendinden emin bir durus sergiliyor, ama bu
isin arka yuzunde, Erdogan’in politikalarindan sapamayan bir Buyuksehir
Belediye Baskani oldugunu dusundukce, durumun vahameti daha da fazla beliriyor.
Kampanyanin genel gidisati hakkinda:
- Baskanlik sorumlulugunu kabul ederek, ve Istanbul’un
modernlesen bir sehir oldugunu iddia ederek, son donemdeki gelismelerin
(sokaklarin) kaygi verici oldugunu ve bundan nemalanmak isteyenlerin
tetikledigini soylerken, secmenin ve halkin sokakta olaylari kabul etmeyecegini
iddia ediyor.
- Gezi Parki olaylarini, bir onceki Kasim’da baslayan yol
insaatlarinin uzantisi olarak gorerek, burada yapilacak bir olasi AVM’yi
gormezden geliyor (Topbas, her ne kadar icinden bunun aksini dusunuyor/istiyor
olsa da, Erdogan’in ‘oraya ne olursa olsun AVM yapacagim’ dedigini unutmusa
benziyor. Bu en iyi ihtimalle bir unutkanlik, ama muhtemelen inkar veya algi
yonlendirme – nedense program yurutuculeri Erdogan’in aciklamalarini Topbas’a
sormadan Ismet Berkan konuyu degistirdi).
Buyuksehir’in yetkileri ve pratikleri:
- Topbas, burada, daha once kendisinin sikinti hissettigini
de soyledigi, Ankara’nin karisma isinden gene sikayetci oldugunu belirtirken,
bunlarin merkezi hukumetin kamu yararina yaptigi projeler oldugunu, ve
itirazlarin ise ilce belediyelerince yapilmadigini soyluyor. Teknik olarak
dogru olsa dahi, Sarigul’un de kendisine yonelttigi, bunlarla neden bir Baskan
olarak yakindan ilgilenmedigi sorusunun yaniti cevapsiz kaliyor. Bu
elestirisini de Sisli’ye yonlendirmesi, zaten manidar. Gel gor ki, Topbas’in
bahsettigi “ilce belediyeleri isterse Bakanlik tasarruflarini yargiya goturur”
zaten halihazirda Mimarlar ve Plancilar Odalari’nin siklikla basvurdugu ve
Turkiye’de islemeyen bir surec (yargi kararlari verilene kadar genelde projeler
coktan baslamis oluyor).
- 0 kodu ile yaptigi onergeleri, Akif Beki ve Ismet Berkan,
Ali Sami Yen arazisine yoruyor, ama konuya biraz hakim olanlar, 4. Levent ve
Maslak’taki gokdelen yapilanmalarinda, emsalin uzerinde insaat yapabilmek icin
proje yuruten yatirimcilardan bahsedildigini anlayacaktir. Ironik olan su ki,
Topbas, CHP’li Besiktas ve Sisli Belediyeleri’ne gonderme yaparken, projelerin
sahipleri olan yatirimcilarin (Kiler vb..), AKP ile olan iliskilerini gormezden
geliyor.
Buyuksehir’in sevaplari ve gunahlari:
- “16/9 bizim hatamiz” ozelestirisi yapiliyor. Hata, stratejik ve mekansal planlama bazinda ele aliniyor ama her nedense yogunluk ve arazi verileri ele alindiginda bahsi gecen turde bir projenin ne kadar yuksek binalarla uygulanabilecegi ve bu uygulamanin Tarihi Yarimada silueti uzerindeki potansiyel etkisinin anlasilamayacagi tezini uretiyor Topbas. Kendisine hatirlatmak gerekir ki, Barcelona’da da, Londra’da da (ve daha bircok tarihi sehirde), projeyi muaf tuttugu ‘gorus acisi analizleri’ siklikla yapilmaktadir. Hatta, Bogazici Imar Kanunu ve koruma kurallari da bu ilkelerle hazirlanmistir ki, Zeytinburnu – Sultanahmet iliskisini bundan muaf tutmak kesinlikle abesttir.
- “16/9 bizim hatamiz” ozelestirisi yapiliyor. Hata, stratejik ve mekansal planlama bazinda ele aliniyor ama her nedense yogunluk ve arazi verileri ele alindiginda bahsi gecen turde bir projenin ne kadar yuksek binalarla uygulanabilecegi ve bu uygulamanin Tarihi Yarimada silueti uzerindeki potansiyel etkisinin anlasilamayacagi tezini uretiyor Topbas. Kendisine hatirlatmak gerekir ki, Barcelona’da da, Londra’da da (ve daha bircok tarihi sehirde), projeyi muaf tuttugu ‘gorus acisi analizleri’ siklikla yapilmaktadir. Hatta, Bogazici Imar Kanunu ve koruma kurallari da bu ilkelerle hazirlanmistir ki, Zeytinburnu – Sultanahmet iliskisini bundan muaf tutmak kesinlikle abesttir.
- Tapeler’e referans vererek, tapeler’in dogrulugunu da
teyit etmesi enteresandi.
Ulusal olcekte onem arz eden projeler:
- Haydarpasa’da IBB’nin Ulastirma Bakanligi (ve TCDD) ile
imzalanmis olan Protokol’e gonderme yapiyor Topbas. 2000’de Haydarpasa-Kadikoy
icin duzenlenip, sonuclari kaale alinmayan tasarim yarismasina deginmiyor bile.
Gezi Parki ve Taksim Meydani:
- Gene teknik olarak hakli bir mevzuda, Buyuksehir Belediye
Meclisi uyelerinin islevsizliginden dem vuruyor Topbas. Fakat bu islevsizlige
gelen surecin nasil gelistigini de dusunmekte fayda var. Her halukarda, bu
savin isaret ettigi bir gerceklik var: mumkunse Buyuksehir Belediye Meclisi’nde
muhalif olabilecek, ve bu muhalefeti vatandasla paylasacak kisi/kisilere
muhakkak ihtiyac var (iktidarin hangi partide oldugundan bagimsiz olarak ifade
ediyorum); ki, bu Gezi sonrasi tartismalarda da sikca konusulan bir konuydu.
- Gene bu hususta, IBB’nin verdigi planlara atif yaparken
Topbas, nedense gene planlarda olmayan 3. Kopru’den veya Erdogan’in “oraya AVM
dikecegiz” soyleminden kesinlikle bahsetmiyor bile.
- Olaylarda IBB’nin mallarinin ve calisanlarinin aldigi
zararlardan bahsetme dilinin Melih Gokcek’in tavirlarindan hic bir farki yok.
- Taksim Meydani’na halen yesil konulmamasini savunmasi, malesef uzucu ve komik – ama bir yandan da Istanbul’daki butun mimarlik fakulteleri icin iyi ve basit bir case study. Dokunulmamis, temiz bir calisma alani (ironik).
- Taksim Meydani’na halen yesil konulmamasini savunmasi, malesef uzucu ve komik – ama bir yandan da Istanbul’daki butun mimarlik fakulteleri icin iyi ve basit bir case study. Dokunulmamis, temiz bir calisma alani (ironik).
Taksiler:
- Taksi araclarinin uretimi veya uretilecek araclarla ilgili
mevzuatla birlikte, suruculerin (Londra’daki gibi) gececekleri egitim/sinav ve
sertifikasyon programi ile ilgili proje fikirlerini aktariyor. Bu satirlari
okuyan cogu kisiyi (ben dahil) fazla ilgilendirmedigini dusunmesem de, taksiler
ve duraklar hakkinda boylesi detayli aciklamalar yapmasi da ilginc; fakat
mevcut baskan olmasi da, konusmanin geri kalaninda oldugu gibi burada da fark
yaratiyor.
IBB Projeleri, Muteahhitleri ve Taseronlari:
- 10 yilda 1,448 adet proje yapilmis. Baskan, muteahitlerle
gorusmez, ihale sonuclari hakkinda bilgi sahibi olurmus. Sirri Sureyya Onder’in
iddiasina gore projeleri 8-10 muteahitler gerceklestirirken (heralde buyuk
projeleri kastetmisti), Topbas, beklendigi gibi bunlari yalanliyor.
- Mahmutbey-Kabatas metrosunun simdiki ihalede neden Mecidiyekoy’de
bitirildigini aciklarken, Besiktas bolgesinde tarihi eserlerden dolayi sorun
cikabilecegini, bu kismi daha sonra tekrar ihale edeceklerini soyluyor.
- Projelerdeki ihlallerin tamamiyle denetlenemeyecegini soyler ve en kaliteli islerin cikarilmasi icin efor sarfettigini soylerken, her nedense (ozellikle Erdogan’in her seyle ilgilendigini dusunursek) pek de inandirici gelmiyor.
- Taseronlarin calisma kosullari ile ilgili topu Calisma Bakani’na atiyor.
- Projelerdeki ihlallerin tamamiyle denetlenemeyecegini soyler ve en kaliteli islerin cikarilmasi icin efor sarfettigini soylerken, her nedense (ozellikle Erdogan’in her seyle ilgilendigini dusunursek) pek de inandirici gelmiyor.
- Taseronlarin calisma kosullari ile ilgili topu Calisma Bakani’na atiyor.
AVM cilginligi ve yuksek yapilar:
- Dunyada kentli ve kirsal nufusun esitlenmesi ve
kentlesmenin hizla devamindan dem vurarak, ve Paris ve Londra’dan ornekler
vererek, yuksek yapilarin belli boyutlarda ve bolgelerde yapilabilecegini
aktarirken Maslak, Atasehir ve Kartal’i adres gosteriyor.
Istanbul’da planlama:
Istanbul’da planlama:
- 1/100.000lik Masterplan’a gonderme yaparak, bu planin
yururlukte oldugunu, ve plani hazirlayan IMP’nin, plani hazirlama gorevini
tamamladigi icin kapandigini soylerken, 2 onemli noktayi atliyor goz gore gore:
1. Masterplan’in bircok maddesine sadik kalinmiyor (ve Masterplan’da Kopru,
Havalimani konularina da Sarigul’de degindik) ve IMP de sadece Masterplan’i
hazirlamasi icin olusturulmus bir yapi degildi (ki, zaten Trakya Bolge Plani’ni
hazirlamis olmasindan bahsederken IMP’nin baska gorevleri oldugunu da acik
ediyor – zaten, IMP kapatilmis olsa da, orada calisan bircok arkadas belli
gorevlere devam ediyor. IMP’nin kapatilma hikayesi de tamamen Erdogan’in,
boylesi bir kurumu (Topbas’a danismanlik edecek) istememesinden
kaynaklaniyordu).
- Derken Topbas (daha sonra Sarigul programinda da bahsedildigi gibi), planlara konulmayan Havalimani ve Kopru’nun ranti engellemek icin oldugunu soyledi. Bu, dogru olamayacagi gibi, bu tur riskleri engelleyebilmenin yollari zaten var.
Ulasim:
- Sarigul’un de bahsettigi yogun metro yatiriminin diger kentlerde devlet tarafindan yapildigini, Istanbul’un belediye imkanlari ile yaptigi yatirimlarin tek ornek oldugunu iddia ediyor.
- Bedava otobus ulasim politikalarina, ‘yasal olmadigi’ gerekcesiyle karsi cikiyor. Bir yandan hakli oldugu gibi, ayni zamanda bedava su dagitan CHPli Osman Ozguven de hala hatrimizda.
- Derken Topbas (daha sonra Sarigul programinda da bahsedildigi gibi), planlara konulmayan Havalimani ve Kopru’nun ranti engellemek icin oldugunu soyledi. Bu, dogru olamayacagi gibi, bu tur riskleri engelleyebilmenin yollari zaten var.
Ulasim:
- Sarigul’un de bahsettigi yogun metro yatiriminin diger kentlerde devlet tarafindan yapildigini, Istanbul’un belediye imkanlari ile yaptigi yatirimlarin tek ornek oldugunu iddia ediyor.
- Bedava otobus ulasim politikalarina, ‘yasal olmadigi’ gerekcesiyle karsi cikiyor. Bir yandan hakli oldugu gibi, ayni zamanda bedava su dagitan CHPli Osman Ozguven de hala hatrimizda.
- “Her Yerde Metro, Her Yere Metro” prensibini surdurup,
havaray vb. yatirimlarin gercekci olmadigini iddia ediyor. Gene Sarigul
yazisinda metro uzerine de daha kapsamli bir tartisma yapilmasi gerektiginden
bahsetmistik.
- Ulasim hizmetlerinin yerel yonetimler tarafindan
yurutulmesini istedigini, Marmaray hizmetinin de IBB tarafindan yurutulmesini
savundugunu belirtiyor.
- Deniz tasimaciligi hakkinda hakli ve haksiz oldugu
noktalar var: evet, insanlar denize inmezlerse, denizden ulasimi kullanmazlar.
Ama bir yandan da, Bogazici’nde mevcut Bogaz Hatti’nin islevi cok dusuk. Avrupa
ve Asya yakasinda birbiriyle alakali bolgelerin birbiriyle baglantilari zayif. Ayrica
Istanbul, sahil seritlerinin kamuya acik olma orani bakimindan en fakir
kentlerden biri. Halen de, yapilan Galataport, Halic Limanlari, Haydarpasa
(dusunulen) vb. projeler de sahilleri
kamuya acmak yerine, var olan trendi devam ettirmeye yonelik.
Belediye’nin Borclari:
- Belediye’nin borclarinin ‘saglikli’ bir seviyede oldugunu
belirtirken, bir onceki soruya cevaben “Nurettin Sozen’den aldigimiz borclar”
(Erdogan’in donemini kastediyor) diye yaptigi cikis ile, Melih Gokcek’in
surekli tekrarladigi “Murat Karayalcin’dan aldigimiz borclar” soyleminden
farksiz bir tutum sergilemis oluyor. 1994 yerel secimler Turkiyesi’nin
bulundugu nokta ile bugunleri karsilastirmak o kadar abest ve samimiyetsizce
ki…
Otoparklar:
- IsPark’in ‘resmi degnekci’ yakistirmalarina, ileride daha
fazla bolge ve sehir otoparklari acilacagini soyluyor. Insanlarin tepkisinin
‘neden sokagima park edemiyorum?’ soylerken, nedense Londra’da oldugu gibi,
sokagina (ya da ilcesine) park etmek isteyenlerin belediyeye vergi odediginden
dem vurmuyor acaba? Bu hususta Sarigul de, Topbas da, populist politikalar
gozetliyorlar.
Parklar ve yesil alanlar:
- Aktif yesil alan olarak 26 Milyon m2 alan ilave edildigini
belirtiyor Topbas. Istanbul’daki kisi basi yesil alan 8.43 m2 derken, ormanlarin
bu istatistige katilmayacagini soyluyor (bir anda aklim Rio’daki kentsel ormana
gidiyor, o da katilmiyor muydu). Her halukarda, “Istanbul’un yarisi orman”
derken Topbas, kesilen agaclardan da bahsetmeliydi belki de.
- Ismet Berkan dogru bir uyarida bulunup, Belgrad
Ormanlari’na arabayla gidildigini, mahallelerde yesil alan olmadigindan, bunun
‘kentsel donusum’le (ki, bu kullanimi ile terimi Turkiye’de ortalamanin dahi
ustunde kullanma basarisini gosteriyor) gelistirilip gelistirilemeyecegini
soruyor: Topbas’in yaniti, CHP’li ilce belediyelerine serip, AKP belediyelerini
ovmek oluyor. Gene de, burada, ozellikle yusek yogunluklu merkezi bolgelerde
yesil eksikligini malesef Topbas’tan da cok onceki sureclere dayandirmak ve
kapsamlica tartismak durumundayiz.
‘Kentsel Donusum’ ve konut politikalari:
‘Kentsel Donusum’ ve konut politikalari:
- Tapu ve kayitlardaki sorunlarin imar izinlerine etkisini
tartisirken, 10 yil icerisinde Buyuksehir’in kapsamli bir envanter calismasi
yapip yapamayacagi sorusunu da yoneltmek gerekir Topbas’a.
- Topbas gene muhim bir konuda, ve uluslararasi
karsilastirmalarla, konut cozumlerinde geride kalinan noktalari on plana
cikariyor.
- Fakat, Ismet Berkan’in ‘sehir merkezindekileri Tasoluk’a
yolluyorsunuz’ itirazina Tasoluk’u overek verdigi cevap kufur gibi.
- Sulukule’deki binalari da begenmedigini ekliyor.
Sonuc:
- Dogal olarak halihazirdaki Buyuksehir Belediye Baskani
oldugu icin, Topbas’in aktardiklari, bilgi ve tartisma acisindan Sarigul’e gore
daha doyurucu. Uslup ve usul olarak da Topbas’in daha ‘profesyonel’ bir goruntu
cizdigi gercek, fakat burada Akif Beki ve diger yorumcularin da kentsel
konularda birikim eksikliklerinin, Topbas’in tartismalari rahat goturmesine cok
ciddi duzeyde yardimci oldugu da gercek.
- Tam da boylesine kozlari varken, Topbas’in, en buyuk elestiriyi
aldigi konu olan, safi AKP yandasligindan hic bir sekilde siyrilamamis olan
goruntusu, zaten herkesin malumu olan Turkiye’deki yerel siyasetin en ciddi
handikapini dupeduz ve tekrar gozler onune seriyor. Topbas, aslinda
bekledigimden de fazla kursun sikiyor ayagina. Tekrar hatirlatayim: bu
yazilanlar, halihazirda zaten AKP’ye oy verip vermememe meselesi degil. Bir
Belediye Baskani’nin dogru ya da yanlis yaptiklari hakkinda dahi ne kadar
gercekci konusabildikleri ile ilgili. Topbas, bekledigimden de savunmaci, ve
tabii secim oncesi surecte, AKP gudumunden uzaklasamayan (bu surec 2010’dan
beri boyle) bir goruntu ciziyor.
- Topbas’in belki de soyledigi en dogru sey ‘korku uzerine
siyaset yapiliyor bu ulkede’ derken ki yaptigi elestiri. Korkmak icin yeteri
kadar sebep olustugu kesin, ama Topbas’in bahsettigi bu toplumsal hastalik
malesef cok uzun zamandir mevcut.
- Sonuc olarak, insanin Kadir Topbas’i dinlerken incinmemesi zor! Oncelikle, adaylar arasinda yerel yonetimler ve
kentlesme uzerine cok acik ara, kapsamli olarak konusabilen kisi Topbas. Bunda,
meslegi ve tecrubesinin katkisi da var ama iki nokta cok muhim: Birincisi, Topbas'in kendi belediye
olceginden verdigi her yanit, ister istemez merkezi hukumet duvarina carpacak.
Konut politikalarini konusurken TOKI’den bagimsiz, ulastirma projelerini
anlatirken Bakanliklar’dan muaf, deprem/afet onlemleri anlatilirken olusturulan
duzmece yasal mevzuatlara takilmamasinin imkani yok. Ikinci olarak da, Kadir Topbas'in Dr. Mimar sifatina ragmen, Istanbul'da son 10 (ve hatta 15) yildir yapilan cok buyuk yanlislari, AVM'lesen sehri, yikimsal kentsel donusum projelerini, mekansal olarak ayrisan sehri, ve hicbir sekilde cozulmyen konut, trafik, vb.. sorunlari da goz ardi etmemek gerekiyor. Bu hususlarda, Topbas'in, halihazirda Erdogan'in yikici projelerine karsilik ayakta durabilecek ve olumlu katkilarda bulunabilecek adimlar atmis oldugunu soylemek kolay degil.
- Beni bu programda sasirtan sey, Kadir Topbas’i daha da az birikimli beklemis olmam, ama bir yandan da daha az AKP propogandacisi gormus olmayi dilemem. Halihazirda, onumuzdeki 5 yil daha Istanbul’un basina olma ihtimali en az Sarigul kadar yuksek olan birinden bahsediyoruz ve yaptiklari da, yapacaklari da, yapmak isteyip yapamayacaklarini da cok iyi tetkik etmek de yarar var. Is icraata gelince Topbas bazi konularda bir iki adim onde olsa da, yapilanma, planlama, surdurulebilirlik konularinda karnesi cok zayif. Butun bunlarin uzerine de bagli oldugu parti ve Basbakan mekanizmasi, zaten ilk secildigi gunden beri, bircoklarinin nezdinde kayip bir birliktelikten soz ediyoruz. Gonul tabii ki Topbas-Erdogan’li bir AKP’nin Istanbul’da hukum surmeye devam etmesinden yana degil, ama olasi bir senaryoda, gerekli muhalefetin nasil surdurulebilecegine dair notlarimizi buraya dusmek onemli.
- Beni bu programda sasirtan sey, Kadir Topbas’i daha da az birikimli beklemis olmam, ama bir yandan da daha az AKP propogandacisi gormus olmayi dilemem. Halihazirda, onumuzdeki 5 yil daha Istanbul’un basina olma ihtimali en az Sarigul kadar yuksek olan birinden bahsediyoruz ve yaptiklari da, yapacaklari da, yapmak isteyip yapamayacaklarini da cok iyi tetkik etmek de yarar var. Is icraata gelince Topbas bazi konularda bir iki adim onde olsa da, yapilanma, planlama, surdurulebilirlik konularinda karnesi cok zayif. Butun bunlarin uzerine de bagli oldugu parti ve Basbakan mekanizmasi, zaten ilk secildigi gunden beri, bircoklarinin nezdinde kayip bir birliktelikten soz ediyoruz. Gonul tabii ki Topbas-Erdogan’li bir AKP’nin Istanbul’da hukum surmeye devam etmesinden yana degil, ama olasi bir senaryoda, gerekli muhalefetin nasil surdurulebilecegine dair notlarimizi buraya dusmek onemli.
No comments:
Post a Comment